Våra köpvillkor

Avsnittet ingen riktigt orkar läsa igenom men som måste finnas där utifall skilda meningar skulle uppstå. Från vår sida är villkoren till för att skydda oss mot händelser vi inte kan kontrollera samt mot oseriösa kunder (tyvärr finns sådana på samma sätt som det finns oseriösa leverantörer). Nedan kan du läsa samtliga villkor. I ett försök att göra det enklare för dig finns till de flesta avsnitt både den nödvändiga formella texten samt en mer
vardaglig text med exempel på situation(er) som tillhör respektive.

Priser

Samtliga priser är styckepriser angivna exklusive moms och frakt. Priser avser tryckfärdigt digitalt underlag. Vi reserverar oss mot prisförändringar och eventuella skrivfel. Fraktkostnad tillkommer med 150 kr exkl. moms per leveransadress. Fraktfritt vid order över 2000 kr*.
*Vissa produkter är exkluderade från att vara fraktfria. Den informationen framgår dock tydligt på sådana produkter.

Exempel

Tryckfärdigt original finns ej: Priserna som är satta på många produkter förutsätter att vi får en fil av dig som vi utan ändringar kan använda till att trycka. Om filen inte följer instruktionerna som finns och det medför att vi måste lägga extra tid på att göra den tryckbar medför det extrakostnader. Vi ger dig dock alltid alternativet att antingen skicka in en ny tryckbar fil eller att godkänna den kostnad som blir för att vi anpassar och/eller redigerar filen.
Skrivfel: Ingen är perfekt, inte heller vi tyvärr. Så OM det blivit helt galet någonstans och produkten du beställt har ett orimligt pris på hemsidan reserverar vi oss mot att justera det till korrekt pris. Självklart får du i sådant fall välja mellan att makulera beställningen eller godkänna det korrekta priset.

Digitala tryck

Många av våra produkter trycks i CMYK-färger vilket gör att viss färgavvikelse kan förekomma, upp till 5%. Har du t.ex. en logo som det är viktigt att den blir tryckt i exakt rätt Pantone-färg är det bäst om du hör av dig till oss innan tryck. I många fall kan vi erbjuda Pantone-matchning mot en extra kostnad. Det är även viktigt att du har en kalibrerad skärm för att rätt färger ska visas. Annars kan tryckresultatet skilja markant jämfört med vad som visas på din skärm om den är felinställd.

Exempel

Det är mer en regel än ett undantag att skärmar är felkalibrerade och visar färger som inte stämmer helt med verkligheten. Vårt bästa tips för att du något så när ska kunna säkerställa att själv fått se de korrekta färgerna innan produkten gått i tryck är att först skriva ut ditt tryckoriginal på en vanlig färgskrivare. Dessa brukar i regel visa hyfsat rätt resultat. Det blir generellt sett mycket närmre verkligheten än vad de flesta skärmar visar.

Screentryck

Produkter som screentrycks trycks med pantonefärger (PMS) och exaktare färgmatchning är möjlig. Dock trycks varje färg för sig i olika omgångar och matchning i placering kan därmed skilja sig något från det digitala korrekturet. Generell tolerans för placering av varje tryckfärg är 5% av tryckets storlek (det större värdet av bredd och höjd).

Exempel

Om en logo trycks i 20 mm storlek är 1 mm placeringsförskjutning per tryckfärg inom ramarna för vad som anses acceptabelt.

Färger

Samtliga färger på produkter ska anses vara indikationer och kan variera något mot vad som visas på din skärm. Anledningen till det är dels att viss färgskillnad kan uppstå i kameran vid fotograferingstillfället, men främst för att de allra flesta skärmar inte är färgkalibrerade. En okalibrerad skärm kan ”ljuga” och visa felaktiga färger. Om exakt färg på produkt är av hög betydelse rekommenderar vi att du först beställer ett produktprov. Vad gäller produkter som kan beställas i valfri Pantone-färg så garanteras inte 100% exakt färgmatchning utan färgen anses vara rätt om den ligger nära, inom 95% av angiven färg. Detta då olika material reflekterar ljus och färger på olika sätt och därför är svåra att matcha exakt mot pantone-karta.

Leverans

Leveranstiden står angiven för respektive produkt och räknas från godkänt korrektur om inte annat överenskommits. Beställs flera produkter som har olika leveranstider samtidigt kommer samtliga produkter levereras enligt den produkt som har längst leveranstid. Angivna leveranstider gäller till orter dit speditören levererar på en dag från Stockholm. För övriga orter tillkommer den extra tid som speditören tar på sig att leverera. Expressproduktion kan i de flesta fall erbjudas. För detta tillkommer expresskostnad. Om försändelse går i retur pga felaktiga adressuppgifter eller liknande debiteras returfrakt. Vi ansvarar ej för ev. leveransförsening som beror på att speditör inte håller sin vanliga leveranstid, vare sig mellan vår grossist till vårt kontor i Oxelösund eller mellan vårt kontor i Oxelösund och slutlig leveransadress. Som beställare ansvarar du för att ange korrekta adressuppgifter samt att det finns någon på plats att ta emot leveransen vardagar mellan 08-17.

Extrakostnader som kan uppstå vilka efterdebiteras när vi fått fakturaspecifikation från speditören:
Felaktiga adressuppgifter: 150 kr exkl. moms.
Leveranshinder (ingen på plats): 90 kr exkl. moms.
Ändring av leveransadress: 180 kr exkl. moms.

Exempel

Ingen fanns på plats för att ta emot leveransen: Då vi hanterar dussintals sändningar varje dag är det svårt för oss att säkerställa att det finns någon på plats hos er den dag leveransen kommer ske. Har ni en adress som ofta är obemannad behöver vi få veta det när beställningen läggs så vi kan meddela er när produktionen är klar och då komma överens om leveransdag. Sker inte det och extrakostnader tillkommer från speditören måste vi debitera dessa vidare till er.

Leveransförsening

Vi ansvarar ej för förseningar som beror på omständigheter vi inte kan påverka, t.ex. speditör som ej håller standard leveranstid samt händelser upptagna inom force majeure. Förseningar som beror på inre omständigheter såsom hanterings- och produktionstid hanteras enligt följande:

Ordrar lagda med standard leveranstid

5 arbetsdagars försening: 10% avdrag på ordervärdet av försenad produkt.
6-10 arbetsdagars försening: 15% avdrag på ordervärdet av försenad produkt.
11-15 arbetsdagars försening: 20% avdrag på ordervärdet av försenad produkt.
15+ arbetsdagars försening: 30% avdrag på ordervärdet av försenad produkt eller möjlighet att makulera ordern av försenad produkt.

Ordrar lagda med expressleverans

1-5 arbetsdagars försening: Expressavgift stryks.
6-10 arbetsdagars försening: Expressavgift stryks samt 15% avdrag på ordervärdet av försenad produkt.
11-15 arbetsdagars försening: Expressavgift stryks samt 20% avdrag på ordervärdet av försenad produkt.
15+ arbetsdagars försening: Expressavgift stryks samt 30% avdrag på ordervärdet av försenad produkt eller möjlighet att makulera ordern av försenad produkt.

Betalningsvillkor fakturakund Sverige

Mot faktura 30 dagar netto efter sedvanlig kreditkontroll om inte annat överenskommits. Vid försenad betalning sänds påminnelsefaktura med lagstadgade avgifter. Efter påminnelsefakturans förfallodag överlämnas ärendet till Kronofogden med extra avgifter om totalt 640 kr. Vid betalning efter förfallodatum skickas räntefaktura med lagstadgad ränta om 24%. Vid försäljning till privatpersoner samt företag utan kreditlimit enligt Creditsafes kreditupplysning tillämpas alltid förskottsbetalning. Vi äger även rätt att neka kredit utan angiven anledning. Leveranstider påverkas dock inte så länge betalning mottagits innan dess varan/varorna planerats att skickas. Betalningskvitto godtas ej för att styrka betalning utan betalningen måste ha registrerats på vårt konto innan leverans eller upphämtning kan ske.

Exempel

Vi sätter stor vikt vid att alltid leverera dina beställningar enligt utsatt tid. Vi hoppas därför att du också väljer att betala i tid enligt de betalningsvillkor som finns. Sena betalningar kan medföra så många onödiga administrativa uppgifter för både oss och dig samt skapar en tråkig sida av relationen. Vi hoppas därför att både vi och du alltid kan hålla de datum som satts =)

Direktbetalning i webshoppen med Payson

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004.

Villkor faktura via Payson

SPAX PROFILE AB erbjuder betalsättet “PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala fakturan inom 30 dagar.
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. För vidare information kring deras integritetspolicy samt allmänna villkor hänvisar vi att ni kan läsa på deras hemsida www.payson.se

Information om ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning.
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Betalningsvillkor övriga länder

Förskottsbetalning. Detta då vi inte har någon möjlighet att få en kreditrating på företag utanför Sverige.

Returer

Mottages ej utan godkänd reklamation. Kontakta alltid kundtjänst innan retur. Kund ansvarar för eventuell fraktkostnad vid returnering av paket.

Reklamationer

Reklamation ska ske inom 5 arbetsdagar efter leverans. Vi rekommenderar att produkterna kontrolleras direkt efter leverans. Skulle någon produkt inte uppfylla angivna specifikationer ska kontakt och överenskommelse med kundtjänst alltid ske innan eventuell retur. Vid godkänd reklamation förbehåller vi oss rätten att leverera ny produkt inom kortast möjliga tid.

Transportskada

Anmäl direkt till fraktbolaget om ni upptäcker att leveransen har skadats i transporten. Om överenskommelse med fraktbolag ej kan nås kontaktar ni oss omgående. Vi ansvarar inte för eventuella transportskador.

Tvist

Tvister där överenskommelse mellan parterna inte kan nås avgörs ärendet i Nyköpings Tingsrätt som första instans.

Referensbilder

Vid beställning accepteras att vi på vår hemsida och i marknadsföring får visa referensbilder på beställda produkter. Denna acceptans kan dock dras tillbaka genom att som beställare tydligt nämna detta i samband med lagd order.